Saturday, September 30, 2006

Kedudukan



Mukim Lenggeng terletak dalam daerah Seremban , di negeri Sembilan . Kira-kira 16 km di utara Seremban. Lenggeng merupakan bahagian negeri Sembilan yang bersempadan dengan Beranang negeri Sembilan . Jadi sebahagian kampung di Selangor terletak juga di negeri Sembilan . Ini berikutan sempadan negeri yang tidak begitu jelas, tidak ada sungai sempadan yang jelas untuk memisahkan Selangor dengan negeri Sembilan.

Kampung dalam mukim Lenggeng
-Kampung Lenggeng
-Kampung Ulu Beranang
-Kampung Mendum
-Kampung Daching
-Kampung Rawa
-Kampung Tarun
-Kampung Sungai Machang
-Kampung Broga
-Kampung Sungai Jai
-dan banyak lagi kampung-kampung lain.

Setiap kampung mempunyai ketua adat masing-masing yang di panggil 'Tua Waris'. Terdapat juga suku orang Minangkabau yang bertumpu ke luak-luak di Negeri Sembilan sebelum mereka menetap di Kampung Lenggeng ini. Bagi menjamin kebajikan mereka di luak Sungai Ujong maka tiap-tiap suku diberi 'Tua Waris' bagi menjadi wakil mereka dalam urusan adat dan pentadbiran di Balai Undang Luak.


Antara kampung yang terbahagi 2 di atas sempadan ataupun dengan kata lain bersempadan dengan kedua-kedua negeri ialah :

-Kampung Sungai Jai
-Kampung Daching
-Kampung Ulu Beranang
-Kampung Broga
-Kampung Tarun

1 comment:

Anonymous said...

Lenggeng Recreational Forest in the north of Seremban offers visitors an attractive rocky landscape with a diverse range of natural flora. This park is a charming stopover for those exploring the many natural wonders Negeri Sembilan has to offer. Ferns, a variety of wild orchids, insects and birds add to the beauty of the natural environment here.
This peaceful, green haven is suitable for recreation, picnics, and visitors may even frolic in its natural rapids and small pools. Jungle trekking can also be done at the park. Facilities such as parking lots, huts, benches and camping are available here.